Benvolguts,
Com n’arriba a ser d’interessant (i important!) que de mica en mica es pugui anar obrint el camí del diàleg entorn de la mort!
Sempre he pensat que, mentre continuem sembrant cuirasses entorn d’aquest tema, ens serà molt difícil poder posar paraules i disposar d’eines i, per tant, poder trobar la manera d’acompanyar o travessar el camí del dol i la mort que tots tenim ben assegurat en algun moment o altra de les nostres vides.
M’imagino que, com molts de vosaltres, des de ben joveneta he topat, també, amb la por que per “cultura” no ha permès que pogués parlar d’aquesta qüestió amb les persones amb qui creia que en podia parlar: els meus pares. Sempre que he plantejat aquest tema (o el de la donació d’òrgans, o el testament vital) em trobo per resposta el neguit d’uns pares que no saben com poder parlar tranquil·lament amb la seva filla de tot això, encara que només sigui per poder verbalitzar la seva por. Potser per això, considero tan important i necessari poder parlar d’aquest tema ja des de la tendra infància, sigui amb els propis fills i filles o amb els infants de l’escola.
Considero un tresor els materials que s’estan editant actualment en l’àmbit editorial i com aquests permeten apropar i fer avançar en la “normalització” del que em sembla que encara és un tema força tabú. Ben segur que podríem elaborar una llarga llista de llibres, contes i àlbums il·lustrats que ens podrien representar una bona ajuda per tal de poder acompanyar les nostres possibles paraules quan estem amb aquests infants. Gosaré anotar, però, tan sols alguns títols que considero preciosos per tot el que aquests m’han ofert o em sembla que poden oferir:
-La gota d’aigua, segons Raimon Pannikar. Un àlbum escrit i il·lustrat per Inês Castel-Branco, amb una guia d’en Xavier Melloni, i editat per Akiara books. (Aquí us deixo l’enllaç del booktrailer per si hi voleu fer una ullada: https://vimeo.com/263774196). Senzillament, preciós!
-La gota i el cirerer. Un altre àlbum il·lustrat escrit per Mario Satz, il·lustrat per Albert D. Arrayás i editat per Babulinka Books. Tot i que aquest àlbum està concebut com una poètica història sobre la por als canvis, considero que també és extraordinari per conduir el tema de la mort.
-L’arbre generós. Un àlbum il·lustrat de Shel Silverstein que es va editar per primera vegada el 1964 i que ha estat traduït a nombroses llengües, que ha estat força anys descatalogat, però que ara es pot tornar a trobar a les llibreries editat per Kalandraka. Tal com indica el títol d’aquesta història, el principal fil conductor d’aquesta és la generositat, que es teixeix de bracet amb el de l’amistat, però just al final també s’hi pot percebre la presència de la mort. D’aquesta història en Toni Giménez en va fer una preciosa cançó que porta el mateix nom que el títol d’aquest àlbum. A vegades m’he trobat algun infant que m’ha fet saber que, tot i agradar-li molt aquesta cançó, no la podia cantar perquè es “desmuntava”… (I això és un altre dels indicadors que em fa pensar la feina que encara ens queda per fer en tot aquest terreny…!)
Salut i una forta abraçada per tots!
-
Aquesta resposta s'ha modificat el fa 7 mesos, 3 setmanes per
Queralt Comellas Rovira.